Rovaniemi Nature viestii helposta, arktisesta lähiluonnosta
Rovaniemen alueen uusi luontomatkailubrändi yhdistää parhaat luontokohteet ja palvelutarjonnan saman nimityksen, viestin ja visuaalisen ilmeen alle. Rovaniemi Nature näkyy reittiopasteissa ja sähköisessä viestinnässä. Brändin ytimessä on lupaus helposta, opastetusta luontomatkailusta – mukavuudenhaluiselle ja hyvinvointia arvostavalle matkailijalle.
Rovaniemi Nature auttaa löytämään luonnon virkistysmahdollisuudet sulan maan aikana
Lapin luonnon hiljaisuus, puhtaus, viileys, vihreys, valo ja vesi ihastuttavat täysin erilaisesta ympäristöstä saapuvaa matkailijaa. Rovaniemellä moni matkailija kokee esimerkiksi ensimmäistä kertaa elämässään metsän. Brändin kohderyhmänä ovat kaikki Rovaniemen luontopalveluiden käyttäjät: niin matkailijat kuin paikalliset.
Jokainen Rovaniemen luonnon ystävä voi jakaa omia kuviaan ja kokemuksiaan sosiaalisissa medioissa käyttämällä tunnisteita #RovaniemiNature sekä #VisitRovaniemi. Näin kokemukset leviävät ihmiseltä toiselle, tukien virallista viestintää. Sosiaalinen media on viime vuosina tehnyt luontoretkeilystä trendikästä erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä. Sosiaalisen median kuvat ja videot luovat kiinnostusta matkakohteille ja synnyttävät ilmiöitä.
Rovaniemi sopii erityisen hyvin mukavuudenhaluiselle luontomatkailijalle, joka hakee luonnon lisäksi palveluita ja kaupunkielämää. Rovaniemi Nature -brändin keskeinen viesti on, että Rovaniemeltä löytyy upeaa pohjoista luontoa heti ovelta, keskeltä kaupungin kulttuuritarjontaa. Luontoreiteille pääsee Rovaniemellä nopeasti, helposti ja usein myös esteettömästi. Yhteyden luontoon saa ammattitaitoisen oppaan avulla kokematonkin retkeilijä, turvallisesti. Päivälliselle pääsee retken päätteeksi ravintolan pöytään. Yö vietetään lakanoiden välissä.
Rovaniemi Nature näkyy tärkeimmillä reiteillä ja sähköisissä viestintävälineissä
Rovaniemi Nature pohjautuu Rovaniemi – Joulupukin virallinen kotikaupunki -brändiin. Nature-sana on tuotu Rovaniemen päälogon yhteyteen yläviitteeksi. Ratkaisu on tunnistettava, ja se tukee Rovaniemen vuosia jatkunutta määrätietoista markkinointityötä. Pohjoinen luonto on yksi Rovaniemen keskeisistä vetovoimatekijöistä joulutarinan, pohjoisen kulttuurin ja aktiviteettien rinnalla.
Rovaniemi Nature -brändi on tuotettu hanketyönä Rovaniemen kaupungin, Metsähallituksen ja Rovaniemen matkailuyritysten käyttöön. Brändiä hyödynnetään ensimmäisessä vaiheessa Napapiirin retkeilyalueen ja Joulupukin Pajakylän matkailualueen keskeisten reittien lähtöalueiden opastauluissa, sähköisissä palveluissa ja alueen matkailumarkkinoinnissa.
Rovaniemi eroaa Lapin tunturikeskuksista ja kansallispuistoista ympärivuotisella kaupungin palvelutarjonnalla ja saavutettavuudella. Suojeltua luontoa sekä merkittyjä reittejä riittää kuitenkin päiväkausiksi. Laavujakin löytyy yli 90. Rovaniemen keskustasta voi omatoimisesti kävellen tai pyöräillen saavuttaa useamman erilaisen, upean luontokohteen: Ounasvaara, Koivusaari, Arktikumin puisto ja Korkalovaaran luontopolku parhaina esimerkkeinä.
Metsähallituksen kohteista Rovaniemellä suosituimmat ovat Auttiköngäs ja Napapiirin retkeilyalue. Useat Rovaniemen luontokohteista soveltuvat erittäin hyvin myös liikuntarajoitteiselle, lapsiperheille, aralle tai aloittelijalle: Vaattunki-, Vika- ja Auttikönkään esteettömät reitit sekä Puistolammen esteetön reitti erityisesti. Ounasvaaran huipulle pääsee tietä pitkin ympäri vuoden. Veneellä pääsee liikkumaan Kemijoella ja Ounasjoella sekä lukuisilla luonnonkauniilla järvillä.
Luontokohde luonnosta vieraantuneille
Rovaniemen luonto on monelle vieraalle villi. Paikallisen ihmisen näkökulmasta normaali voi kaupunkielämään tottuneelle olla hyvin äärimmäistä ja jopa pelottavaa – alkaen metsäpolulla kävelemisestä. Brändin suunnittelun yhteydessä matkailuyrityksille järjestetyissä työpajoissa kävi esimerkiksi selväksi, etteivät matkailumarkkinoinnissa tähän saakka korostetut vauhdikkaat aktiviteetit arktisessa erämaassa puhuttele kaikkia Rovaniemestä kiinnostuneita matkailijoita. Luonnon kokeminen halutaan aloittaa matalan kynnyksen helpoista ohjelmista.
Vauhdikkaiden aktiviteettien lisäksi matkailijalle alkaa nykyisin olla Rovaniemellä tarjolla myös opastettuja hitaita ohjelmia. Näillä tarkoitetaan esimerkiksi rauhallisesti kävellen tehtäviä retkiä, joilla valokuvataan, keskitytään hiljaisuuteen tai tutkitaan kasveja. Hitaat luonto-ohjelmat ja hyvinvointi ovat pääosassa myös Visit Finlandin markkinoinnin teemoissa.
Matkailun tottumukset ovat muuttuneet. Aika alkaa olla kypsä niin sanottujen “passiviteettien” tarjonnalle myös elämyspalveluissa. Rovaniemeläiseen elämäntapaan luonnossa kuljailu kuuluu automaattisesti – nyt on turistien vuoro.
Teksti: Seven-1